Цьогоріч увесь світ вимушено адаптувався до нових правил гри. Перехід з «реальної реальности» у цифрове задзеркалля вимагав від проєктів пошуку незвичайних рішень взаємодії. Тож експерименти з віртуалізацією стали актуальними як ніколи. У нашій добірці 15 культурних, історичних і туристичних проєктів, які розширили межі ізоляційного виміру.

Культура

Театр 360 (Театр на Подолі)

В Україні запустили інноваційний артпроєкт, який вперше показав відеоверсії театральних постановок з інтеграцією в них 3D-копій акторів і декорацій. Сучасні технології об’єдналися з класичним сценічним мистецтвом, завдяки чому театр став доступнішим, адже його можна було відвідати вдома зі смартфона або комп’ютера. Акценти на важливих деталях і багатокамерна зйомка спонукали до глибшого співпереживання героям.

Режисурою 3D-анімації займалася команда Deep 3D Studio, а за дводенну зйомку вистави у театрі відповідали Strumer Production. Першою онлайн-виставою став «Камінний господар»  київського театру на Подолі на основі поетичної драми Лесі Українки в інтерпретації українського режисера Івана Уривського. Раніше ми писали про різні приклади онлайн-театрів у світі.

Hover.link 360

Hover.link 360

Українські розробники створюють нову івент-платформу online-взаємодії – hover.link. Першим заходом був вересневий БеZVIZ Pre-party. Цей простір максимально відтворює музичний фест у реальності: людина потрапляє в пряму online-трансляцію, де бачить перед собою інтерактивну мапу фестивалю. На ній розташовані три сцени, зони розваг, фудкорт, відбуваються конкурси від партнерів. Зображення кожного артиста можна буде покрутити на всі 360°. Також розробники hover.link організували онлайн-фудкорт, доставку замовлення додому, ще можна легко переміщуватися між інтерактивними локаціями та приєднуватися до багатьох чатів.

Мистецька алея

У Києві на вулиці Бориса Грінченка встановили десять артоб’єктів, присвячених відомим особистостям, а також музичним або літературним явищам XX століття. Інсталяції створені в межах проєкту «Мистецька алея», мета якого – переосмислення українського публічного простору та популяризація важливих музичних і літературних явищ. Артоб’єкти «Мистецької алеї» виконані в різних техніках, зокрема з елементами доповненої реальности. Біля кожного об’єкта розміщений QR-код, завдяки якому можна отримати докладну інформацію про створення та тематику.

мистецька алея

Ukrainian Fashion Week

У новому сезоні Ukrainian Fashion Week студія розробників Instagram-фільтрів FFFACE.ME і дизайнерський бренд FINCH презентували нову колекцію напівцифрового одягу: за допомогою Instagram-сторіз гості активували та побачили по три динамічних віртуальних принти на футболках і світшотах. Загалом шість віртуальних образів на основі двох предметів одягу, а також сьомий образ у колаборації з Pepsi продемонстрували на інтерактивній презентації в Мистецькому Арсеналі.

Історія. Суспільство

Artefact CHOrnobyl 34

2020-го року понад 100 українських митців працювали у віртуальній артрезиденції ARTEFACT над створенням більше ніж 50 експонатів, присвячених чорнобильській катастрофі 1986-го року. Усі вони представлені окремими віртуальним просторами зі своїм настроєм та контекстом, у які можна зануритися з будь-якої точки світу просто з браузера комп’ютера чи смартфона, а також у VR-шоломах. Це перша віртуальна виставка у світі, присвячена темі аварії на ЧАЕС, розроблена в Україні. Головна локація виставки – центральна площа Прип’яті, на якій стоїть 4-й енергоблок, накритий Аркою укриття, а в центрі – велетенські постаті ліквідаторів. Серед експонатів і переведені у 3D-формат роботи відомих українських художників: «Чорнобильська Лекаха» Марії Примаченко (яка жила на кордоні із Зоною відчуження), а також серія пророчих картин Івана Марчука.

 

Track Holodomor History 

Track Holodomor History

Екскурсійно-історичний застосунок, який розповідає про Київ 1932–33-х років через архівні документи та фотографії, історії очевидців і досі невідомі факти. Трагічну сторінку історії Києва команда музею досліджувала протягом пів року. Крім Києва планують створити екскурсії для Харкова, Дніпра та Одеси. Завдяки застосунку можна прогулятися локаціями Києва – будинками, вулицями, парками, спорудами – та прочитати їхню історію 1930-х років; переглянути архівні фото, відео, документи про історію Голодомору; ознайомитися зі спогадами киян про життя в Києві; прокласти власний маршрут локаціями або скористатися готовими; відкрити для себе «додатковий контент», який стає доступним у межах 400 метрів від локації. Раніше ми писали докладніше про цей музей.

Музей справедливости

Це онлайн-музей, у якому кожен охочий може дізнатися про історію боротьби людства за свої права та допомогти захистити тих, чиї права порушуються просто зараз. Музей створено для того, щоб привернути увагу до найбільшої правозахисної події – Марафону написання листів, що його щороку проводить Amnesty International. Музей Справедливости має п’ять залів, кожен присвячений одному з аспектів боротьби за права людини: «Артефакти боротьби» (правозахисні події), «Ікони справедливости», «Історії успіху»; зали «Тест на справедливість» та «Механізм боротьби» присвячені цьогорічним героям Марафону написання листів. Це щорічна глобальна правозахисна подія Amnesty International, що відбувається  напередодні Міжнародного дня прав людини. У межах Марафону всі небайдужі можуть виступити на захист прав чоловіків та жінок з різних країн, підписуючи онлайн-петиції до урядів, а також надсилаючи листи солідарности героям та героїням кампанії.

Prisoners Voice

Мобільний застосунок доповненої реальности звертає увагу української та міжнародної спільноти на українських бранців Кремля, які перебували або досі перебувають у російських тюрмах. Також він фокусує увагу на порушенні Росією прав людини загалом: не тільки в тюрмах, і не тільки українців. «Додаток #PrisonersVoice – це культурна ініціатива і працює в режимі доповненої реальності, де з вами можуть поговорити колишні політв’язні – Кольченко, Сенцов, Балух тощо. Крім додатку робимо інформаційну кампанію, яка містить інтерв’ю родичів в’язнів Кремля», – розповів Андрій Кулаков, програмний директор ГО «Інтерньюз-Україна».

 

Вліпи за себе

У межах проєкту #вліпизасебе організація Global Office та креативне агентство ANGRY створили AR-гру, щоб популяризувати місцеві вибори серед молоді. У грі ви керуєте «галочкою». Вона біжить вулицею, а по дорозі їй трапляються різні монстри. Кожен монстр – це одна зі звичних проблем для українських міст: яма, сміття, зламана лавка, цар-балкон тощо. Коли гравець відкриває рота, галочка стріляє в монстра з лазера й той зникає.

Гейміфікація

Respublica Minecraft

У грі Minecraft (комп’ютерна гра в жанрі пісочниці з елементами виживання) відтворили Кам’янець-Подільську фортецю та навіть наметове містечко. Як повідомили організатори Respublica FEST 2020, учасники отримали насичену фестивальну програму: вони могли послухати «наживо» трансляцію фестивалю, досліджувати фортецю XIV століття, а також створити власні монументи чи інсталяції. Крім основної розважальної частини, були різноманітні завдання: майже 30 невеликих квестів від організаторів фестивалю або представників некомерційних організацій та доброчинних фондів.

Tukoni

Це проєкт за оригінальною книжкою авторки та ілюстраторки Оксани Були. Відеогра належить до жанру пригод та розповідатиме про казкового персонажа Туконі і його друзів у лісі. Туконі буде доступна українською, англійською, французькою, іспанською, німецькою, чеською та польською мовами. Туконі стане першою відеогрою, створеною за мотивами української книжки.

Чарівний світ.UA

Культурна ініціатива, спрямована на відновлення та діджиталізацію української міфології. Вона об’єднує застосунок, онлайн-платформу та настільну гру. Серед міфічних героїв, які з’являться в додатку: праукраїнські боги Перун, Велес, Сварог, карпатський персонаж Чугайстер, донецький підземний дух Шубін. Персонажів озвучили українські актори дубляжу. Комплексна візуалізація та діджиталізація пантеону героїв української міфології в Україні здійснюється вперше.

Туризм

Pocket City

«Кишенькова країна» це масштабне 3D-оцифрування об’єктів архітектурної та культурної спадщини України за підтримки УКФ. У межах проєкту організатори хочуть привернути увагу до руйнування пам’яток архітектури в різних регіонах та запустити масштабну кампанію з їх оцифрування, зафіксувати теперішній стан і популяризувати об’єкти спадщини для розвитку локального туризму через сувенірну AR-продукцію. Під час експедиції команда SKEIRON охопила всі 24 регіони та АР Крим зі сходу на захід і з півночі на південь. Охочі зможуть віртуально прогулятися туристичними візитівками та знаковими місцями областей України у форматі доповненої реальности. В одній руці смартфон, в іншій листівка із зображенням замку, палацу, сакральної пам’ятки. Усі оцифровані об’єкти доступні у форматі 3D-моделей та доповненої реальности в додатку на IOS та Android.

Ukraine Open: тури Харківщиною

Діджитал-проєкт віртуальних турів Харківщиною: у додатку відтворили приблизно 200 аеропанорам і віртуальних турів, є 20 туристичних маршрутів, представлені 36 музеїв Слобожанщини. У регіоні з липня 2020 року відбувалася зйомка туристичного контенту у вигляді 3D-турів, аеропанорам, відеосинхронів для сайту та мобільного додатка на IOS та Android. Проєкт містить візуальний контент та аудіогіди англійською та українською мовами. Віртуальні маршрути поділені за категоріями: туристичні маршрути, історичні пам’ятки та музеї, аеропанорами, театри та галереї, діловий туризм, проживання, їжа та напої. Додаткові опції для туриста: афіша місцевих подій і безпосереднє замовлення екскурсій.

Резиденції

Дуже цифрові резиденції

«Дуже цифрові резиденції» – проєкт, завданням якого було переосмислення культурної спадщини міст Харкова та Одеси за допомогою сучасних мистецьких практик. За час резиденцій учасники створили чимало об’єктів, зокрема мурал на фасаді FabLab ХНЕУ, AR-скульптуру «Капсули часу», барельєф «Знак діалогу» і VR-проєкт про Будинок «Слово». Раніше ми публікували підбірку способів оцифрування культурної спадщини, зокрема й досвід резидентів у цій справі.

Теги:

#доповнена реальність #гейміфікація