Історія анонімного колекціонера NFT-арту

Даша Котєльнікова - 13 Cерпня 2021 | 21:37
Анонімні колекціонери

Мабуть, кожен митець мріє знайти колекціонера. Це ж круто, мати поціновувача мистецтва, який стежитиме за твоїм розвитком та регулярно купуватиме картини. 

Спеціально для того, щоб ви краще зрозуміли логіку колекціонерів, ми поспілкувалися з одним. Чоловік має у колекції близько 130 робіт. Він розповів, як розпочався його шлях колекціонування, яким роботам надає перевагу та про ситуацію на ринку криптоарту.

Як взагалі почалася ваша історія колекціонування криптоарту? Коли ви почали цим займатися?
По-перше, ще до хайпу NFT я тривалий час займався мистецтвом. І так траплялося, що художники дарували мені свої картини. Тому любов до мистецтва і колекціонування в мене вже тоді була. Коли я потрапив у криптоарт-спільноту і почав сам виставляти роботи, в мене з’явився певний прибуток.
Мені захотілося частину цих грошей спрямувати на підтримку митців-початківців. На це мене надихнули тусовки у Clubhouse. Ми цілими днями дивилися мистецтво одне одного, обговорювали його і купували. Так, мої роботи купили декілька колекціонерів, і я також почав купувати. Якісь потім успішно перепродавалися, а якісь я залишив у себе в колекції. Мені подобається навіть одна думка, що я володію цими активами. Це як пам’ять певного етапу мого життя.

Група Clubhouse популярного NFT-майданчика
Група Clubhouse популярного NFT-майданчика

Скільки картин налічує ваша колекція криптоарту зараз?

Десь мабуть близько 130 робіт. 

Автори – українські митці чи іноземні?

50/50. Серед них багато харківських художників. …
…У мене в колекції є роботи Анастасії Яловеги, Олексія Яловеги, Філіпа Капустіна, Каті Дрозд… 

А взагалі, за якими критеріями ви обираєте картини? Як у вас відбувається процес купівлі арту?

Як я обираю картини? По-різному. Якийсь арт може мені просто сподобатися, і це буде кохання з першого погляду. Тоді все інше для мене не важливо. Іноді я проводжу цілий аналіз митця. Дізнаюся: що він з себе уявляє, який художник, яка людина, чи активний у соцмережах. Навіть, наскільки він взагалі перспективний, з погляду капіталовкладення. І це може бути ледь не математичний розрахунок… 
…Іноді я просто підтримую митця початківця – купую його першу роботу. Хочеться, щоб ті емоції, які я відчув, коли продав першу роботу, швидше з’явилися і в цієї людини.

А як можна визначити, наскільки перспективний митець? Є якісь критерії?

Немає якоїсь універсальної формули. Інакше ринку арту просто не існувало б. Взагалі, це велика експертиза, яка опрацьовується великими інститутами з аналітичними відділами. Я не виключаю, що у колекціонерів з коштовною колекцією є навіть власний відділ аналітики, який поповнює інформацію про митців та артринок. Якщо говорити про таку собі математику, то це нагадує аналітику ринку акцій. Там має значення буквально все…
…Оскільки це все ж таки артринок, то твій смак, твоя інтуїція, твоє відчуття щодо того чи іншого арту також має велике значення. Імпульс, який з’являється при першому погляді на роботу такий важливий для мене…
…Іноді якесь дослідження роботи може відкрити її взагалі по-іншому. В таких випадках просто погляду недостатньо. Ти починаєш читати про цю роботу і відкривати приховані повідомлення, сенси тощо. Це також один з вирішальних моментів.

Чи можна бути андеграундним митцем, не проявляти активність і при цьому все одно продавати свої роботи?

Все дуже унікально. Не можна сказати, що людина, яка не займається своїм просуванням, приречена на невдачу. Але це один з найважливіших факторів для успіху. Якщо митець талановитий і не боїться просувати себе, комунікувати – він має більше шансів на успіх. … Іноді потрібен час, щоб ринок оцінив того чи іншого митця. Знайти діамант і чекати потрібного моменту – це також одна зі стратегій як традиційного арту, так і крипто. 

Тобто, я вірно розумію? Кожна робота знайде свого покупця?

Велика кількість робіт залишиться без покупців. Однак якщо митець займається тим, що робить, довгий час, це не залишиться без уваги. Тривалість художньої практики – також дуже важливий момент. … Як поводив себе, коли хайп початку 21-го року закінчився. Чи перестав він продавати свої роботи після того. Ці фактори також є показниками перспективності митця.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by NFT Bada (@nft_bada)

Як ви думаєте, хайп ще триває чи вже минув?

Хтось вважає, що хайп ще у процесі. Незважаючи на те, що курс впав, спільнота активна, продажі є, кількість нових митців зростає. Хоч ринок з погляду на курс долару просів, він досі живий та активний як і раніше.

Як ви думаєте, яким буде NFT-середовище років за пʼять?

Мені здається, що ця технологія гарно підходить для вирішення питань купівлі-продажу авторського права… …Тому все говорить про те, що NFT з нами надовго. Але популярність криптоарту і NFT як способу купівлі-продажу залежить від популярності криптовалют. І в цьому я не зовсім експерт. Якщо з криптовалютами все буде стабільно або попит на них зростатиме, то і, звісно, NFT розвиватиметься.

Держава наразі хоче легалізувати цифрові активи. Як це може вплинути на ринок криптоарту і чи потрібно воно взагалі?

Я думаю, на цьому етапі це вірна ініціатива. Нам потрібно розуміти ставлення держави та податкових служб до криптоактивів і NFT включно. Багато художників хочуть платити податки, але не розуміють, як це треба робити. Якщо у нас буде прозора система і співпраця держорганів з криптоарт спільнотою, це дасть усім плюси. Але ймовірно, що значна частина криптосвіту залишиться у тіні.

І все ж таки: ви себе позиціонуєте більше як митець чи як колекціонер?

Моя ліва половина художник, права – колекціонер. Але я навіть не відповім на це запитання (сміється). Обидві мої частини: і митець, і колекціонер. 

І наостанок невеликий бліц. Андеграундні платформи продажу чи хайпові?

У мене інші критерії оцінки. Це скоріше не про мейнстрімність та андеграунд, а про можливості презентації того мистецтва… яким я займаюся… 

Екологічні криптовалюти чи більш коштовні?

Для мене важливий фактор екологічності. Я обираю ті майданчики, які побудовані на більш екологічному блокчейні. Адже все, що ми робимо, залишає свій слід. І краще зробити його якомога меншим.

Традиційне мистецтво чи щось новаторське?

Ну цікавіше бути десь в авангарді. Я помічаю, що деякі майданчики все більше нагадують великий мейнстрімний фестиваль, де епічні зірки реп-сцени, або що там зараз у тренді, виступають і Періс Гілтон виходить на сцену під бурхливі оплески. Але мені цікавіші майданчики, які нагадують панк-клуб. І народжується щось нове. Іноді ми самі граємо на сцені якийсь новий твір, в якого немає назви. 

Що оберете VR чи AR?

Обидва медіа.

Котєльнікова Дар’я

Цей матеріал підготовлено в межах Програми міжредакційних обмінів JEP за підтримки Національного фонду на підтримку демократії NED

Якщо ти знайшов помилку, виділи потрібний фрагмент та натисни Shift + Enter.