«Усе, що ви бачили у фільмі — реальність кожного дня». Прем’єра стрічки «20 днів у Маріуполі» в Харкові

Віка Маньковська - 01 Вересня 2023 | 15:08
Прем'єра фільму «20 днів у Маріуполі» в Харкові / Фото: Іван Самойлов для Ґвара Медіа

31 серпня в Art Area ДК представили документальну стрічку «20 днів у Маріуполі». Фільм розповідає про початок повномасштабного вторгнення: бомбардування житлових будинків, постійні обстріли, загибель маріупольців та масові поховання. Після перегляду стрічки глядачі та глядачки могли поставити запитання режисеру Мстиславу Чернову.

Мстислав Чернов на прем’єрі фільму «20 днів у Маріуполі» в Харкові / Фото: Іван Самойлов для Ґвара Медіа

Команда українських журналістів Associated Press на початку повномасштабного вторгнення опинилася в оточеному Маріуполі. Вони намагалися продовжувати свою роботу з документування російських злочинів. Як єдині міжнародні репортер(-к)и, що залишилися в місті, вони зафіксували життя маріупольців в умовах війни. Стрічка ґрунтується на щоденних репортажах Чернова та його особистих зйомках.

«Я радий, що нарешті можу показати цей фільм в Харкові, у моєму рідному місті. Здається, ви розумієте, що коли я виступаю перед міжнародною авдиторією, мені доводиться пояснювати: все побачене ними у фільмі — це реальність кожного дня в Україні».

Прем’єра фільму «20 днів у Маріуполі» в Харкові / Фото: Іван Самойлов для Ґвара Медіа

Ви провели в Маріуполі 20 днів. Я під час перегляду спіймав себе на думці, що коли з’являється титр з днем, ти мимоволі починаєш відраховувати, скільки ж залишилось до від’їзду з міста. Як ви відчували час, коли були в облозі?

— Як один день. Ти майже не спиш, тому втрачаєш відчуття, що один день закінчився і почався другий або третій. Навіть цифра 20 у назві фільму з’явилася лише після того, як ми виїхали. Я почав писати статтю «20 днів у Маріуполі», що лягла в основу фільму, і тоді порахував дні по оригінальних відеофайлах — вони підказали мені, скільки минуло часу. Але коли лежиш десь на підлозі разом з пацієнтами лікарні, коли ніхто не спить, бо немає знеболювальних препаратів, всі стогнуть, стоїть жахливий запах і цей липкий страх у повітрі, тому що постійно йде стрілянина, то час зупиняється.

Як склалася доля героїв та героїнь вашого фільму?

— Ті хлопці, які нас витягали — це Сили спеціальних операцій ЗСУ, частина з яких змогла вийти з Маріуполя, а решта залишилась. Хтось був вбитий, інші потрапили в полон. Зараз ті, хто були в полоні, повернулися на передову. Ми показували їм цей фільм. Вони дивилися до половини й казали: «Ні, давай завтра додивимось». І так повторювалось декілька разів.

Як ви приходили до тями після виїзду з Маріуполя?

— Коли робив цей фільм, стало трохи легше, тому що я мав можливість поставити запитання, які мене непокоїли. Пам’ятаю, що на наступний день після нашого виїзду з Маріуполя, розбомбили драмтеатр. Ми були в такому шоку, бо знали, скільки там людей. Ніхто нічого не зняв, тому що журналістів у місті вже не було. Ми відразу почали робити розслідування — з’ясували, що близько 500 людей загинули.

«Після цього я поїхав в Бучу, а потім зателефонував редактору і сказав: “Мені потрібно в Харків”. Тут були жорсткі обстріли по центру до контрнаступу. Я відчував, що мені треба бути поряд з домом».

Тоді почався монтаж фільму. Вдень я знімав з четвертої ранку ракети в Харкові чи їхав на передову, а ввечері онлайн під’єднувався монтажер з Бостона — і ми монтували разом «20 днів у Маріуполі». Це був жахливий стан, тому що спочатку Харків під обстрілами, потім монтаж. Але зрештою це дозволило, повторюсь, поставити запитання і зрозуміти, що ж відбулося, які насправді масштаби подій — і в нас була ціль. Мені здається, це ключ до виживання, коли є точка, до якої ти йдеш.

Подобається матеріал? Долучайся до Спільноти читачів та допомагай нам розповідати більше важливих історій

Чи говорите ви з командою, з Євгеном та Василісою, про пережите?

— Чесно, ні. Рефлексія — то на потім. Ми всі відчуваємо, що якщо зупинимось, то занадто важко буде почати знову рух. Це не значить, що рефлексія і психологічна реабілітація не важливі. І для військових, і журналістів, і для інших людей це важливо.

Чи можна буде побачити десь те, що ви знімали у Харкові?

— Це точно можна побачити в моєму інстаграмі та фейсбуку, але загальний об’єм матеріалу потребує великої роботи. Сподіваюсь, коли я робитиму наступний проєкт, принаймні щось з Харкова точно увійде.

Як на фільм «20 днів у Маріуполі» відреагувала іноземна авдиторія?

— У нас було багато розмов з приводу того, якою повинна бути форма і скільки можна показувати авдиторії, тому що був страх, що ми її відштовхнемо. Але цього не сталося. Ми довго шукали баланс: буквально кожен сантиметр кадру, де помирають чи поранені люди, був вивірений; кожна секунда продумана, щоб з повагою ставитись до жертв.

«Перед випуском фільму мені сказали: “Мстиславе, фільм занадто важкий. Його, мабуть, потрібно пускати лише на наш канал”. І я кажу: “Давайте спробуємо податися хоча б на один фестиваль”. Зрештою фільм таки потрапив на кінофестиваль “Санденс” і отримав нагороду. Глядачі хотіли бачити й розуміти».

Від країни до країни реакція змінюється. Зазвичай у них виникають два запитання: «Як допомогти?» і «Коли ви це покажете росіянам». Така увага до фільму — доказ того, що великі документальні проєкти зараз потрібні, бо коли ми дивимось хвилину-дві новини, то потім просто продовжуємо свій день. Тих масштабів інтенсивності трагедії ми не розуміємо через короткі формати, а через великі проєкти більше поглиблюємось в історію.

Мстислав Чернов на прем'єрі фільму «20 днів у Маріуполі» в Харкові / Фото: Іван Самойлов для Ґвара Медіа
Мстислав Чернов на прем’єрі фільму «20 днів у Маріуполі» в Харкові / Фото: Іван Самойлов для Ґвара Медіа

Як ми можемо боротися з російською пропагандою? Бо вона всюди — в Європі й Америці багато пропагандистів.

— Варто документувати абсолютно все, навіть те, що здається неважливим. Я це зрозумів, коли монтував такі кадри з Маріуполя. Вони зіграли свою роль. Тому перше, що ми можемо робити — це все записувати й зберігати, бо інформації стільки, що вона потім буде втрачена. Її важко буде шукати й опрацьовувати, але це буде потрібно. Але тут от яка проблема: коли ми боремося з пропагандою, то спускаємося на її рівень. Тому боротьба в цьому випадку не завжди цінна. Нам щастить, що справедливість на нашому боці.

«Фіксації всього, що відбувається, для початку буде достатньо, а потім вже потрібні документальні проєкти, бо рано чи пізно ми побачимо падіння інтересу до теми України. Я вже 9 років знімаю конфлікти й розумію, що це нормальний процес. Якщо нічого нового не відбуватиметься, фронт не рухатиметься, то Україна, звісно, не зникне з міжнародної преси, але піде на другий план».

Коли закінчиться фестивальний цикл і покази в кінотеатрах, фільм вийде на ютубі. Це була одна з умов співпраці з ЄС. Його можна буде переглянути наприкінці жовтня або трохи пізніше.

24 серпня канал СТБ випустив воєнну драму «Юрик» про хлопчика, який врятувався з Маріуполя. Які у вас, як у людини, що була на початку повномасштабного вторгнення в місті, враження після перегляду цього фільму?

— Мені він не сподобався. Але я вважаю, що намагатися робити художні фільми на тему російсько-української війни потрібно вже зараз. Бо якщо ми цього не робитимемо, особливо про Маріуполь, цей вакуум заповнюватиметься пропагандою. Якраз міжнародна перспектива важлива в цій роботі, нам потрібно шукати правильний тон в художності. Якщо його втратити, не буде вже ні реалізму, ні актуальності, а кадри стрічок можуть когось образити.

Ви відзняли 30 годин матеріалу, з якого вийшов фільм на півтори години. Від яких кадрів вам було найважче відмовитись?

— Багато чого мені хотілося поставити у стрічку: розповісти більше про загиблих дітей, роботу українського Червоного Хреста, з якими ми довго працювали, поки їхню будівлю не розбомбили. На жаль, деякі сцени з маріупольської лікарні не увійшли до фільму. Вже не вистачало ні батарейок, ні карток пам’яті. Є моменти, які я не зняв, тому що десь ховався або забував натиснути кнопку запису. Деякі речі не було сенсу повторювати, бо вони б заважали ходу історії, але були важливі.

Чи відомо вам, як саме має зніматися матеріал, щоб він став доказовою базою?

— Важливе правило для матеріалу — це те, що файли повинні бути оригінальними, бажано з локацією, але це не завжди можливо. Проблема в тому, що фотографій та відео недостатньо для того, аби провести розслідування, потрібні свідки й експерти, знімки з супутника.

Кожен день, поки Маріуполь залишається окупованим, шанси на справедливість зменшується. Буча в цьому сенсі була унікальним кейсом, тому що була швидка деокупація: тіла були на місці злочинів — і це дозволило швидко почати розслідування. У випадку Маріуполя, на жаль, при тому, що масштаби злочинів у десятки разів перевищують злочини в Бучі, шанси зафіксувати всі звірства невисокі.

Як часто ви відчували безвихідність, тобто не просто страх, а гострі ситуації, коли розуміли, що на цьому може все закінчитись?

— Страх був постійно, і до нього не можна звикнути. Але треба себе пересилювати, коли починається новий день. Тобі потрібно виходити й продовжувати знімати. Навколо тебе всі працюють: лікарі бігають, хтось привозить їжу, носить поранених, хірурги й медсестри оперують, містом їздять військові, поліціянти й волонтери, попри постійні обстріли. І ти розумієш, що треба продовжувати працювати, тому безвихідності ніколи не було.

«Навіть в найгірші моменти у фільмі поруч з людьми, які страждають, завжди є хтось, хто їх підтримує. Не було безвихідності, завжди залишалась надія».

Прем'єра фільму «20 днів у Маріуполі» в Харкові / Фото: Іван Самойлов для Ґвара Медіа
Прем’єра фільму «20 днів у Маріуполі» в Харкові / Фото: Іван Самойлов для Ґвара Медіа

Документальний фільм «20 днів у Маріуполі» отримав низку українських та міжнародних нагород:

  • Приз глядацьких симпатій на кінофестивалі «Санденс» (2023); 
  • Нагорода «F:ACT» на кінофестивалі CPH:DOX (2023) (номінація);
  • Нагорода памʼяті Ґреґа Ґунда (2023);
  • Нагорода «Кіно за мир» (2023);
  • Головний приз у конкурсі DOCU/УКРАЇНА та Приз глядацьких симпатій фестивалю Docudays (2023).

Читайте також: 

  • У Києві влаштували меморіал пам’яті загиблого в авіатрощі харків’янина Андрія «Джуса» Пільщикова — фото
  • Замість вручну намальованих квітів — написи російських солдатів: історія одного дому в Довгенькому
  • Ті, хто бережуть пам’ять. Історії жінок Харківщини, які втратили рідних на війні

Аби творити медіа разом із читачами, ми розвиваємо Спільноту. Саме твій внесок допоможе нам купити бензин для поїздки у важкодоступні зони, ідентифікувати ще один підрозділ росіян, що атакували Харківщину, або ж зняти сюжет про мешканців міста. Долучайся!

Якщо ти знайшов помилку, виділи потрібний фрагмент та натисни Shift + Enter.