Трапляється, що вартість матеріалу перевищує вартість нової або неекологічної сировини. Сама вторинна сировина може бути дешева чи навіть безкоштовна, але зусилля з перероблення та логістики роблять її «золотою». Я цікавлюсь у моїх співрозмовників/-ць, з якими матеріали вони працюють, як вирішити дилему собівартість vs адекватна ціна для кінцевих споживачів/-ок.
Надя, «Дорогоцінний пластик»: «Наш принцип – обоходитися тими вторинними ресурсами, що вже є. Ми ніколи не будемо додавати барвник. Маємо "угоду" з "Україною без сміття": коли в них з'являється пластик якогось рідкісного кольору, вони надсилають його нам. Деякі клієнти помилково гадають, що можуть провести екоакцію, назбирати сировину на вулиці, а ми з неї щось зліпимо. Доводиться їх розчаровувати. Часто той пластик, що ви зібрали на вулиці чи в лісі, брудний і не годиться на перероблення. Безумовно, ми втрачаємо деяких клієнтів через це. Хтось хоче, щоб ми змогли зробити такі меблі, які можна буде продублювати в мережі закладів. Натомість наша робота з матеріалом завжди унікальна і результат часто непередбачуваний».
Часто ідейні бренди працюють з вторинною сировиною або сировиною з відповідальних джерел чи екосертифікатами.
Printostan зараз для своїх принтів використовує фарби тільки на водній основі. Проте Женя і Маша прийшли до цього не одразу. Спершу було усе як в усіх. Згодом вони почали більше тямити саме у фарбах, перевіряти екологічні сертифікати. У фарби на синтетичній основі додають фталат, що робить їх пластичнішими, так з ними легше працювати, проте він же й забруднює воду під час прання та виділяється в атмосферу під дією сонця. Отже, екологічно безпечні фабри важче дістати, з ними складніше працювати, вони дорожчі, але Printostan все одно віддає перевагу саме їм.
«Білка» пробувала шити з обрізків, але собівартість виявилася така, що споживачі/-ки обирали б дешевший продукт. Саме в цьому сегменті ринку конкуренція вже значна, і великі виробництва пропонують нижчу ціну. Ірина вибрала компромісний варіант: вони шиють з нової, але якісної і української тканини, і роблять доступнішу ціну.
Для Potrib матеріал – завжди виклик. Вони пробували апсайклити і текстиль, і банер.
Ілона: «Пам'ятаю, одного разу наш банерний рюкзак просто луснув посередині. За кожну нову роботу я беруся зі словами "Ну давайте спробуємо". Ми спершу пробували шити одяг, але зрозуміли, що з ним буде дуже важко, зупинилися на аксесуарах. Зараз, коли поїхали зі Львова, логістика буде ще складнішою, може, вийде знайти постачальників сировину тут, на місці.
Спершу ми поставили на наші наплічники зависоку ціну, бо ти ж розумієш, скільки праці треба, щоб зшити всі ці клаптики. Але в мене завжди було бажання робити доступний продукт. Згодом ми відпрацювали технологію, викрійки, оптимізували процес і вдалося знизити ціну».
FASHION
FASHION
FASHION
FASHION
FASHION
FASHION
FASHION
FASHION
SLOW
SLOW
SLOW
SLOW
SLOW
SLOW
SLOW
SLOW